Dieta strukturalna. Czy warto?

Podobno można dzięki niej szybko zgubić nadmiar kilogramów. Podobno efekty są trwałe, a wykorzystywane przepisy – całkiem proste i smaczne. Ma coraz więcej zwolenników, a fora internetowe huczą na jej temat. Niektórzy uważają ją za dietę cud. Inni twierdzą, że to nieracjonalny sposób odżywiania. O czym mowa? O diecie strukturalnej.

Nałóg jedzenia

W poszukiwaniu idealnego sposobu na odchudzanie, natrafić można na duże grono zwolenników tejże diety. Jej autorem jest dr Bardadyn, uważany za eksperta w dziedzinie żywienia człowieka, zdrowego stylu życia oraz leczenia i profilaktyki chorób cywilizacyjnych. Dr Bardadnyn jest także autorem takich książek jak Nałóg jedzeniaOdchudzająca książka kucharskaOdchudzanie weekendowe.

Mało, ale najlepiej

Głównym założeniem skonstruowanej przez niego diety odchudzającej jest spożywanie produktów o jak najwyższej zawartości cennych składników pokarmowych, będących jednocześnie źródłem niewielkich ilości kalorii. Jest to nowe i całkiem logiczne podejście do konstruowania jadłospisów. Największym problemem jest jednak zbyt mała kaloryczność proponowanych posiłków. Niektóre kobiety stosując dietę strukturalną dostarczają dziennie organizmowi jedynie 800 kcal.

Za mało i nie najlepiej?

To zdecydowania za niska wartość! Jasne, powoduje szybką utratę masy ciała. Wiąże się jednak z silnym osłabieniem organizmu, spadkiem odporności i złym samopoczuciem. Kolejną wadą diety jest znaczne ograniczenie spożywania pokarmów mięsnych. W jadłospisach sporadycznie pojawiają się takie produkty jak wątróbka czy ryby… Gdzie tu szukać żelaza? Może być to niebezpieczne dla kobiet oraz małych dzieci, które w szczególny sposób są narażone na niedobory tego składnika pokarmowego!

Co zjesz będąc na diecie strukturalnej?

  1. Jakie produkty są podstawą diety? Zdecydowanie warzywa, owoce i produkty mleczne. Najczęstszymi posiłkami są różnego rodzaju koktajle. Na bazie jogurtów, kefirów czy mleka sojowego, z dodatkiem owoców, zarodków pszennych i otrębów.
  2. Ponadto, dieta strukturalna dopuszcza spożywanie niektórych produktów zbożowych – chleb razowy, ryż dziki, ryż brązowy, płatki owsiane, makaron razowy, kasza jaglana i gryczana.
  3. Jeżeli chodzi o posiłki będące źródłem białka, to mogą być one przygotowane z roślin strączkowych, takich jak soja, groch, soczewica, jaj oraz ryb. Wśród tych ostatnich wymienia się tuńczyka, mintaja, pstrąga, łososia i śledzia.
  4. Z tłuszczy dozwolone jest wysokiej jakości masło, oliwa z oliwek, olej rzepakowy oraz olej lniany.
  5. Do słodzenia wykorzystywać można melasę trzcinową, a jedyną dopuszczalną słodyczą jest gorzka czekolada.

Zaczarować dietę…

Jadłospisy ułożone tylko z wyżej wymienionych produktów są często monotonne i nieurozmaicone. Zwolennicy diety twierdzą jednak, że wystarczy trochę kreatywności, aby tak nie było. Chcesz zapoznać się zasadami diety strukturalnej? Niektóre ośrodki wczasowe organizują specjalne turnusy odchudzające. W kraju istnieje parę placówek, które wykorzystują dietę dr Bardadyna. Ponadto istnieje możliwość zakupienia gotowych 14-dniowych jadłospisów wraz z poradami żywieniowymi przez Internet.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *