Czy witaminy wspomagają odchudzanie?

Czy istnieją witaminy, które wspomagają utratę zbędnych kilogramów? Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi, ale naukowcy intensywnie poszukują substancji skutecznych w leczeniu nadwagi i otyłości. Być może okażą się nimi naturalne składniki żywności.

Zastanawiałeś się kiedyś po co nam witaminy? Są to związki organiczne, które nie są źródłem energii ani nie pełnią w organizmie funkcji budulcowych i strukturalnych. Mimo to, dostarczanie ich z pożywieniem jest niezbędne dla prawidłowego przebiegu wielu procesów metabolicznych. Źródłem witamin są produkty żywnościowe i preparaty farmaceutyczne. Niektóre z nich, a dokładniej witaminy B1, B6, B12, K i kwas foliowy są syntetyzowane w niewielkich ilościach przez bakterie zamieszkałe w przewodzie pokarmowym człowieka. Z kolei witamina D powstaje w skórze pod wpływem działania promieni ultrafioletowych ze związku będącego pochodną cholesterolu.

Trujące witaminy

Niedobory witamin mogą powodować różne objawy, od błahych i niepozornych do mających poważne konsekwencje dla zdrowia. Ich nadmiar również nie jest zjawiskiem korzystnym.Magazynowanie przez organizm nadmiernych ilości witamin wywołuje ich toksyczne działanie. Amerykańscy naukowcy przeprowadzili badanie nad wpływem witaminy D na proces odchudzania u osób cierpiących z powodu nadwagi. Zaobserwowano, że chorujący na otyłość mają obniżone stężenie tejże witaminy we krwi!

Nie ustalono jednak, czy jest to przyczyna czy skutek nadmiernej masy ciała. Z badania wyciągnięto jednak wniosek, że osoby z niższym stężeniem witaminy D we krwi są mniej podatne na odchudzanie niż osoby z wyższym stężeniem tego związku. Może więc warto podczas odchudzania nie zapomnieć o spożywaniu produktów bogatych w witaminę D, takich jak ryby, mleko czy jaja?

Czy inne witaminy również są ważne w trakcie odchudzania?

Niektórzy wymieniają jeszcze inne witaminy, które potencjalnie mogą przyspieszać utratę masy ciała. Szczególnie podkreśla się rolę witamin z grupy B, przede wszystkim B1 i B2, ponieważ biorą udział w przemianach biochemicznych węglowodanów. Witamina A jest również często wymienia jako ważny składnik diet odchudzających. Znana jako „witamina młodości” wywiera pozytywne działanie na skórę, poprawiając jej nawilżenie. Warto więc zadbać o jej prawidłową podaż.

Na chwilę obecną nie można stwierdzić jednoznacznie, że któraś z witamin czy składników mineralnych znacznie poprawia metabolizm lub przyspiesza spalanie tkanki tłuszczowej. Mimo to dietetycy często zalecają spożywanie suplementów diety w czasie odchudzania. Dlaczego?

Rygorystycznie ułożone jadłospisy nie są w stanie zaspokoić dziennego zapotrzebowania na wszystkie substancje odżywcze!  Dodatkowa suplementacja niektórych soli mineralnych i witamin jest konieczna w celu uzupełnienia potencjalnych niedoborów. Jeżeli stosujesz dietę na własną rękę, zastanów się czy zapewniasz swojemu organizmowi odpowiednią podaż wszystkich składników pokarmowych. Nieurozmaicone i monotonne jadłospisy mogą okazać się niebezpieczne.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *